Як розрахувати об’єм відпрацьованих мастил, що мають утворюватися на підприємстві?

Відповідно до Порядку збирання, перевезення, зберігання, оброблення (перероблення), утилізації та/або знешкодження відпрацьованих мастил (олив), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.12.2012 № 1221 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 25.11.2015 № 1198),
- відпрацьовані мастила (оливи) – гідравлічні, моторні, трансмісійні та інші мастила (оливи), гальмівні та інші рідини для ізоляції і теплопередачі, які стали непридатними для такого використання, для якого вони спочатку призначалися, включені як небезпечні відходи до розділу А Жовтого переліку відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2000 р. № 1120, і поводження з якими здійснюється за умови наявності у суб’єкта господарювання ліцензії на право провадження господарської діяльності у сфері поводження з небезпечними відходами;
- споживачі мастил (олив) – суб’єкти господарювання, внаслідок діяльності яких утворюються відпрацьовані мастила (оливи), які надають послуги з промислової заміни мастил (олив) або які здійснюють заміну мастил (олив) у транспортних засобах.
Споживачі мастил (олив):
- забезпечують роздільне збирання (накопичення) відпрацьованих мастил (олив) згідно із законодавством у сфері поводження з небезпечними відходами та умовами відповідних договорів із переробниками відпрацьованих мастил (олив) на їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення (перероблення), утилізацію та/або знешкодження;
- забезпечують здавання відпрацьованих мастил (олив) на приймальні пункти або безпосередньо переробникам відпрацьованих мастил (олив);
- здійснюють первинний облік щодо придбаних мастил (олив), їх використання, подальшого поводження з відпрацьованими мастилами (оливами) та подають щокварталу до 10 числа наступного місяця до Держекоінспекції інформацію про стан поводження з відпрацьованими мастилами (оливами) за формою згідно з додатком 5 (крім суб’єктів господарювання, які здійснюють заміну мастил (олив) у транспортних засобах у пунктах заміни).
Суб’єкти господарювання, які здійснюють заміну мастил (олив) у транспортних засобах у пунктах заміни в добровільному порядку подають щокварталу до 10 числа наступного місяця до Держекоінспекції інформацію про стан поводження з відпрацьованими мастилами (оливами) за формою згідно з додатком 5.
Для всіх суб’єктів господарювання – виробників, імпортерів мастил (олив), переробників відпрацьованих мастил (олив) та споживачів мастил (олив) встановлюються норми збирання відпрацьованих мастил (олив):
- на 2015 – 2019 роки – 40 відсотків загального обсягу мастил (олив);
- на 2020 – 2024 роки – 50 відсотків загального обсягу мастил (олив);
- на 2025 – 2029 роки – 60 відсотків загального обсягу мастил (олив);
- на 2030 – 2035 роки – 70 відсотків загального обсягу мастил (олив).
Об'єм відпрацьованих мастил можна розрахувати за наступними формулами.
- Масла моторні відпрацьовані:
М = Q * Q2 * VI * N * Np * Dn * Kn, де
Q – кількість автомобілів даної марки;
Q2 – кількість пройдених ТО;
VI – коефіцієнт промивки; Vl = l – без промивки, Vl = 2 – з промиванням;
N – обсяг системи мастила (л);
Nm – відсоток збору відпрацьованого масла;
Np = Nm * 0,01 – коефіцієнт збору відпрацьованого масла;
Dn – щільність масла (г / см3);
Кп – коефіцієнт переведення з кілограм в тонни.
- Масла трансмісійні відпрацьовані:
М = Q * Qi * Vd * d * K / Kld, де
Q – кількість автомобілів даної марки;
Qi – кількість замін трансмісійного масла;
Vd – об'єм системи трансмісії (л);
Kid = 1000 – коефіцієнт переведення (л -> м3);
К – коефіцієнт повноти зливу;
d – щільність трансмісійного масла.
- Масла гідравлічні відпрацьовані, що не містять галогени:
М = Q * Q2 * V * D * К * Кп, де
Q – кількість автомобілів даної марки;
Q2 – кількість замін гідравлічного масла;
V – об'єм гідросистеми (л);
Кп – коефіцієнт переведення (кілограм -> тонна);
К – коефіцієнт повноти зливу;
D = 0,910 – щільність гідравлічного масла (г / см3);
К = 0,900 – коефіцієнт повноти зливу.
Потрібно розуміти, від експлуатації якого обладнання утворюються відпрацьовані мастила і аналогічно порахувати по іншому обладнанню. Порахувати загальну потенційну суму утворення відпрацьованих мастил.
На практиці, ці дані не завжди можуть збігатися з фактом.
Коментар експерта
В той же час потрібно розуміти, що мастила і відпрацьовані мастила – це матеріальні цінності підприємства (за які підприємство сплатило кошти і за які може отримати кошти), які потрібно використовувати раціонально і штучно "підганяти" норми не коректно. Тож рекомендую здійснювати заміну мастил по необхідності і по факту передавати на утилізацію.