Онлайн-консультант еколога підприємства
E-журнал
Фільтр:
Всі
Водокористування
Екологічний контроль і нагляд
Сплата екологічного податку
Надрокористування
Організація екологічної служби
Охорона атмосферного повітря
Управління відходами
Ресурсозбереження
Система екологічного менеджменту
Інші
Оцінка впливу на довкілля (ОВД)
Інвентаризація зелених насаджень
Екологічне маркування
Анонім

Як розрахувати об’єм відпрацьованих мастил, що мають утворюватися на підприємстві?

На запитання відповідає
Сердюк Вікторія Анатоліївна,
провідний інженер з охорони навколишнього середовища

Відповідно до Порядку збирання, перевезення, зберігання, оброблення (перероблення), утилізації та/або знешкодження відпрацьованих мастил (олив), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.12.2012 № 1221 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 25.11.2015 № 1198), 

- відпрацьовані мастила (оливи) – гідравлічні, моторні, трансмісійні та інші мастила (оливи), гальмівні та інші рідини для ізоляції і теплопередачі, які стали непридатними для такого використання, для якого вони спочатку призначалися, включені як небезпечні відходи до розділу А Жовтого переліку відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2000 р. № 1120, і поводження з якими здійснюється за умови наявності у суб’єкта господарювання ліцензії на право провадження господарської діяльності у сфері поводження з небезпечними відходами;

- споживачі мастил (олив) – суб’єкти господарювання, внаслідок діяльності яких утворюються відпрацьовані мастила (оливи), які надають послуги з промислової заміни мастил (олив) або які здійснюють заміну мастил (олив) у транспортних засобах.

Споживачі мастил (олив):

  • забезпечують роздільне збирання (накопичення) відпрацьованих мастил (олив) згідно із законодавством у сфері поводження з небезпечними відходами та умовами відповідних договорів із переробниками відпрацьованих мастил (олив) на їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення (перероблення), утилізацію та/або знешкодження;
  • забезпечують здавання відпрацьованих мастил (олив) на приймальні пункти або безпосередньо переробникам відпрацьованих мастил (олив);
  • здійснюють первинний облік щодо придбаних мастил (олив), їх використання, подальшого поводження з відпрацьованими мастилами (оливами) та подають щокварталу до 10 числа наступного місяця до Держекоінспекції інформацію про стан поводження з відпрацьованими мастилами (оливами) за формою згідно з додатком 5 (крім суб’єктів господарювання, які здійснюють заміну мастил (олив) у транспортних засобах у пунктах заміни).

 

Суб’єкти господарювання, які здійснюють заміну мастил (олив) у транспортних засобах у пунктах заміни в добровільному порядку подають щокварталу до 10 числа наступного місяця до Держекоінспекції інформацію про стан поводження з відпрацьованими мастилами (оливами) за формою згідно з додатком 5.

Для всіх суб’єктів господарювання – виробників, імпортерів мастил (олив), переробників відпрацьованих мастил (олив) та споживачів мастил (олив) встановлюються норми збирання відпрацьованих мастил (олив):

  • на 2015 – 2019 роки – 40 відсотків загального обсягу мастил (олив);
  • на 2020 – 2024 роки – 50 відсотків загального обсягу мастил (олив);
  • на 2025 – 2029 роки – 60 відсотків загального обсягу мастил (олив);
  • на 2030 – 2035 роки – 70 відсотків загального обсягу мастил (олив).

 

Об'єм відпрацьованих мастил можна розрахувати за наступними формулами.

  • Масла моторні відпрацьовані:

М = Q * Q2 * VI * N * Np * Dn * Kn, де

Q – кількість автомобілів даної марки;

Q2 – кількість пройдених ТО;

VI – коефіцієнт промивки; Vl = l – без промивки, Vl = 2 – з промиванням;

N – обсяг системи мастила (л);

Nm – відсоток збору відпрацьованого масла;

Np = Nm * 0,01 – коефіцієнт збору відпрацьованого масла;

Dn – щільність масла (г / см3);

Кп – коефіцієнт переведення з кілограм в тонни.

  • Масла трансмісійні відпрацьовані:

М = Q * Qi * Vd * d * K / Kld, де

Q – кількість автомобілів даної марки;

Qi – кількість замін трансмісійного масла;

Vd – об'єм системи трансмісії (л);

Kid = 1000 – коефіцієнт переведення (л -> м3);

К – коефіцієнт повноти зливу;

d – щільність трансмісійного масла.

  • Масла гідравлічні відпрацьовані, що не містять галогени:

М = Q * Q2 * V * D * К * Кп, де

Q – кількість автомобілів даної марки;

Q2 – кількість замін гідравлічного масла;

V – об'єм гідросистеми (л);

Кп – коефіцієнт переведення (кілограм -> тонна);

К – коефіцієнт повноти зливу;

D = 0,910 – щільність гідравлічного масла (г / см3);

К = 0,900 – коефіцієнт повноти зливу.

Потрібно розуміти, від експлуатації якого обладнання утворюються відпрацьовані мастила і аналогічно порахувати по іншому обладнанню. Порахувати загальну потенційну суму утворення відпрацьованих мастил.

На практиці, ці дані не завжди можуть збігатися з фактом.

Коментар експерта

В той же час потрібно розуміти, що мастила і відпрацьовані мастила – це матеріальні цінності підприємства (за які підприємство сплатило кошти і за які може отримати кошти), які потрібно використовувати раціонально і штучно "підганяти" норми не коректно. Тож рекомендую здійснювати заміну мастил по необхідності і по факту передавати на утилізацію.