Онлайн-консультант еколога підприємства
E-журнал
Фільтр:
Всі
Водокористування
Екологічний контроль і нагляд
Сплата екологічного податку
Надрокористування
Організація екологічної служби
Охорона атмосферного повітря
Управління відходами
Ресурсозбереження
Система екологічного менеджменту
Інші
Оцінка впливу на довкілля (ОВД)
Інвентаризація зелених насаджень
Екологічне маркування
Анонім
13.03.2025
Екологічні вимоги до проєктування, будівництва, реконструкції, введення в дію та експлуатації підприємств, споруд і об’єктів
Тимошенко Марина Євгенівна,
екологічний аудитор, інженер з охорони навколишнього середовища промислового підприємства, консультант з питань охорони довкілля

При проєктуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових та реконструкції підприємств, споруд та інших об'єктів, а також під час удосконалення технологічних процесів і впровадження нових технологій та обладнання, необхідно забезпечити екологічну безпеку людей, раціональне використання природних ресурсів та дотримання екологічних нормативів щодо шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. На всіх етапах діяльності передбачаються такі заходи:

  • вловлювання, утилізація, знешкодження або повна ліквідація шкідливих речовин;

  • відновлення та видалення відходів;

  • виконання інших заходів, спрямованих на охорону навколишнього середовища та забезпечення здоров’я людей.

Проєктна документація

Проєкти господарської та іншої діяльності повинні включати матеріали оцінки її впливу на навколишнє середовище та здоров'я людей.

Оцінка здійснюється з урахуванням вимог законодавства про охорону навколишнього середовища, екологічної ємкості даної території, стану навколишнього середовища в місці, де планується розміщення об'єктів, екологічних прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу шкідливих факторів на навколишнє середовище.

 

Оцінка впливу на навколишнє середовище (ОВНС)

Вимоги до містобудівної документації, що стосуються оцінки впливу на навколишнє середовище (ОВНС), закріплені в Законі України «Про основи містобудування» від 16.11.1992 № 2780-XII (далі — Закон № 2780-XII). Стаття 16 Закон № 2780-XII встановлює вимоги до розробки містобудівної документації з урахуванням соціальних, природно-кліматичних, гідрогеологічних, екологічних та інших умов, що визначають будівельні норми (ДБН).

Згідно з ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проєктної документації на будівництво» (далі — ДБН А.2.2-3:2014), визначено вимоги до проєктної документації, яка стосується нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту та технічного переоснащення будівель, споруд і лінійних об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури.

В процесі підготовки техніко-економічних обґрунтувань (ТЕО) та техніко-економічних розрахунків (ТЕР) згідно з вимогами ДБН А.2.2-3:2014 повинна бути проведена оцінка впливу планованої діяльності на навколишнє середовище (ОВНС), яка:

  • обґрунтовується результатами ОВНС;

  • включає матеріали ОВНС як окремий розділ проєктної документації.

Довідка

Оцінка впливу на навколишнє середовище (ОВНС) є звітом, який є частиною проєктної документації, що становить окремий розділ.

ДБН А.2.2-1:2021 «Склад і зміст матеріалів оцінки впливів на навколишнє середовище (ОВНС)» (далі — ДБН А.2.2-1:2021) встановлює вимоги щодо складу і змісту розділу ОВНС для проєктів нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту будівель і споруд різного призначення, а також їх комплексів.

Довідка

Метою проведення ОВНС є оцінка допустимості, доцільності та прийнятності проєктних рішень, а також обґрунтування екологічних, економічних, технічних, організаційних, санітарних та інших заходів, спрямованих на забезпечення охорони навколишнього природного середовища та екологічної безпеки відповідно до вимог ДБН.

Матеріали ОВНС повинні містити результати оцінки впливів на навколишнє природне середовище, соціальне середовище, а також на техногенне середовище. Вони повинні підтверджувати допустимість і безпеку планованої діяльності, визначаючи можливі ризики та методи їх мінімізації.

Структура розділу ОВНС:

1. Підстави для проведення ОВНС. Опис нормативної бази, що передбачає необхідність виконання ОВНС для певних видів діяльності.

2. Інформація про проведену оцінку впливу на довкілля. Відповідно до законодавчих вимог надається інформація про проведену оцінку впливу для діяльності, що підлягає оцінці впливу на довкілля.

3. Фізико-географічні особливості району та майданчика будівництва. Опис території будівництва, з урахуванням географічних, кліматичних та екологічних факторів.

4. Загальна характеристика об'єкта проєктування. Опис характеристик об’єкта, його функціонального призначення, обсягів робіт, необхідних ресурсів та очікуваних результатів.

5. Оцінка впливів планованої діяльності на навколишнє природне середовище. Аналіз негативних впливів на природні ресурси, екосистеми, а також заходи для їх мінімізації.

6. Оцінка впливів на соціальне середовище. Визначення впливів на здоров’я населення, умови життя та інфраструктуру.

7. Оцінка впливів на техногенне середовище. Оцінка впливу на об’єкти інженерної інфраструктури, транспортні мережі.

8. Комплексні заходи щодо забезпечення безпеки навколишнього середовища. Рекомендації щодо природоохоронних заходів для збереження екологічної рівноваги під час реалізації проєкту.

9. Оцінка впливів на середовище під час будівництва. Оцінка впливу під час проведення будівельних робіт, пропозиції щодо зменшення шкідливих впливів.

10. Висновок про екологічні наслідки. Підсумковий висновок, що включає оцінку екологічних ризиків і заходи з їх мінімізації.

Для об’єктів зі специфічними умовами будівництва, а також для діяльності, пов’язаної з ліквідацією наслідків аварій або катастроф, необхідно враховувати окремі відомчі нормативні документи, що регулюють специфічні умови проєктування.

Важливо

Для видів діяльності та об'єктів, які підлягають оцінці впливу на довкілля (ОВД) відповідно до вимог Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» від 23.05.2017 № 2059-VIII (далі — ЗУ «Про ОВД»), розроблення матеріалів ОВНС виконується з використанням матеріалів звіту про оцінку впливу на довкілля відповідно до розділу 5 ДБН А.2.2-1:2021 в повному обсязі.

Для інших видів діяльності та об'єктів матеріали ОВНС розробляються відповідно до розділу 5 ДБН А.2.2-1:2021 у скороченому обсязі, який визначається замовником і виконавцем при складанні завдання на розроблення матеріалів ОВНС (згідно з додатком А), виходячи з переліку і характеристик очікуваних видів впливів планованої діяльності на компоненти навколишнього природного середовища: клімат і мікроклімат; повітряне середовище; геологічне середовище; водне середовище; ґрунти; рослинний і тваринний світ, заповідні об'єкти.

Оцінка впливу на довкілля (ОВД)

Правові та організаційні засади здійснення оцінки впливу на довкілля визначаються ЗУ «Про ОВД».

Згідно зі ст. 2 ЗУ «Про ОВД», оцінка впливу на довкілля є процедурою, яка включає:

  • підготовку суб’єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля (включаючи інформацію про потенційні впливи на довкілля та заходи для їх мінімізації);

  • проведення громадського обговорення, в рамках якого місцеві громади та інші зацікавлені сторони можуть висловити свої зауваження та пропозиції щодо планованої діяльності;

  • аналіз уповноваженим органом інформації, наданої у звіті, додаткової інформації від суб’єкта господарювання, а також матеріалів, отриманих під час громадського обговорення та оцінки транскордонного впливу, якщо це необхідно;

  • надання мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля уповноваженим органом, який враховує результати аналізу наданої інформації та громадських обговорень;

  • врахування висновку з оцінки впливу на довкілля при прийнятті рішення про провадження планованої діяльності.

 

Процес оцінки впливу на довкілля здійснюється з дотриманням вимог законодавства про охорону навколишнього середовища, враховуючи екологічні ризики, стан довкілля в місці планованої діяльності, а також соціально-економічний розвиток регіону. Важливою частиною процесу є оцінка потенційного сукупного впливу (прямого та опосередкованого) на довкілля, зокрема наявних об’єктів, що можуть вплинути на навколишнє середовище.

Відповідно до ст. 3 ЗУ «Про ОВД», оцінка впливу на довкілля є обов'язковою для усіх видів планованої діяльності, визначених частинами 2 та 3 цієї статті, що можуть мати значний вплив на довкілля. Така оцінка повинна бути проведена до прийняття рішення про провадження відповідної діяльності.

Важливо

Не підлягає оцінці впливу на довкілля планована діяльність, спрямована виключно на забезпечення оборони держави, ліквідацію наслідків надзвичайних ситуацій, наслідків антитерористичної операції на території проведення антитерористичної операції на період її проведення, відповідно до критеріїв, затверджених постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження критеріїв визначення планованої діяльності, яка не підлягає оцінці впливу на довкілля, та критеріїв визначення розширень і змін діяльності та об’єктів, які не підлягають оцінці впливу на довкілля» від 13.12.2017 № 1010.

 Звіт з оцінки впливу на довкілля включає:

  • опис планованої діяльності, зокрема:

    • опис місця провадження планованої діяльності;

    • цілі планованої діяльності;

    • опис характеристик діяльності протягом виконання підготовчих і будівельних робіт та провадження планованої діяльності, у тому числі (за потреби) роботи з демонтажу, та потреби (обмеження) у використанні земельних ділянок під час виконання підготовчих і будівельних робіт та провадження планованої діяльності;

    • опис основних характеристик планованої діяльності (зокрема виробничих процесів), наприклад, виду і кількості матеріалів та природних ресурсів (води, земель, ґрунтів, біорізноманіття), які планується використовувати;

    • оцінку за видами та кількістю очікуваних відходів, викидів (скидів), забруднення води, повітря, ґрунту та надр, шумового, вібраційного, світлового, теплового та радіаційного забруднення, а також випромінення, які виникають у результаті виконання підготовчих і будівельних робіт та провадження планованої діяльності;

  • опис виправданих альтернатив (наприклад, географічного та/або технологічного характеру) планованої діяльності, основних причин обрання запропонованого варіанта з урахуванням екологічних наслідків;

  • опис поточного стану довкілля (базовий сценарій) та опис його ймовірної зміни без здійснення планованої діяльності в межах того, наскільки природні зміни від базового сценарію можуть бути оцінені на основі доступної екологічної інформації та наукових знань;

  • опис факторів довкілля, які ймовірно зазнають впливу з боку планованої діяльності та її альтернативних варіантів, у тому числі здоров’я населення, стан фауни, флори, біорізноманіття, землі (у тому числі вилучення земельних ділянок), ґрунтів, води, повітря, кліматичні фактори (у тому числі зміна клімату та викиди парникових газів), матеріальні об’єкти, включаючи архітектурну, археологічну та культурну спадщину, ландшафт, соціально-економічні умови та взаємозв’язки між цими факторами;

  • опис і оцінку можливого впливу на довкілля планованої діяльності, зокрема величини та масштабів такого впливу (площа території та чисельність населення, які можуть зазнати впливу), характеру (за наявності — транскордонного), інтенсивності і складності, ймовірності, очікуваного початку, тривалості, частоти і невідворотності впливу (включаючи прямий і будь-який опосередкований, побічний, кумулятивний, транскордонний, короткостроковий, середньостроковий та довгостроковий, постійний і тимчасовий, позитивний і негативний вплив), зумовленого:

    • виконанням підготовчих і будівельних робіт та провадженням планованої діяльності, включаючи (за потреби) роботи з демонтажу після завершення такої діяльності;

    • використанням у процесі провадження планованої діяльності природних ресурсів, зокрема земель, ґрунтів, води та біорізноманіття;

    • викидами та скидами забруднюючих речовин, шумовим, вібраційним, світловим, тепловим та радіаційним забрудненням, випроміненням та іншими факторами впливу, а також здійсненням операцій у сфері поводження з відходами;

    • ризиками для здоров’я людей, об’єктів культурної спадщини та довкілля, у тому числі через можливість виникнення надзвичайних ситуацій;

    • кумулятивним впливом інших наявних об’єктів, планованої діяльності та об’єктів, щодо яких отримано рішення про провадження планованої діяльності, з урахуванням усіх існуючих екологічних проблем, пов’язаних з територіями, які мають особливе природоохоронне значення, на які може поширитися вплив або на яких може здійснюватися використання природних ресурсів;

    • впливом планованої діяльності на клімат, у тому числі характер і масштаби викидів парникових газів, та чутливістю діяльності до зміни клімату;

    • технологією і речовинами, що використовуються;

  • опис методів прогнозування, що використовувалися для оцінки впливів на довкілля, зазначених у пункті 5 цієї частини, та припущень, покладених в основу такого прогнозування, а також використовувані дані про стан довкілля;

  • опис передбачених заходів, спрямованих на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення значного негативного впливу на довкілля, у тому числі (за можливості) компенсаційних заходів;

  • опис очікуваного значного негативного впливу діяльності на довкілля, зумовленого вразливістю проекту до ризиків надзвичайних ситуацій, заходів запобігання чи пом’якшення впливу надзвичайних ситуацій на довкілля та заходів реагування на надзвичайні ситуації;

  • визначення усіх труднощів (технічних недоліків, відсутності достатніх технічних засобів або знань), виявлених у процесі підготовки звіту з оцінки впливу на довкілля;

  • усі зауваження і пропозиції, що надійшли до уповноваженого територіального органу, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою статті 5 цього Закону, — до уповноваженого центрального органу після оприлюднення ними повідомлення про плановану діяльність, а також таблицю із зазначенням інформації про повне врахування, часткове врахування або обґрунтування відхилення отриманих під час громадського обговорення зауважень та пропозицій, що надійшли в порядку, передбаченому частиною сьомою статті 5 цього Закону;

  • стислий зміст програм моніторингу та контролю щодо впливу на довкілля під час провадження планованої діяльності, а також (за потреби) планів післяпроектного моніторингу;

  • резюме нетехнічного характеру інформації, зазначеної у пунктах 1-11 цієї частини, розраховане на широку аудиторію;

  • список посилань із зазначенням джерел, що використовуються для описів та оцінок, що містяться у звіті з оцінки впливу на довкілля.

Важливо

Отже, на початковій стадії проєктування, при розгляді кількох варіантів технологічних альтернатив, допускається розроблення ТЕО без розділу ОВНС для прийняття найбільш оптимального рішення. Однак після погодження обраного варіанта та переходу до наступної стадії проєктування необхідно пройти процедуру ОВД (для видів діяльності, зазначених у ч. 2 та ч. 3 ст. 3 ЗУ «Про ОВД») і розробити розділ ОВНС.