У нас на підприємстві планується новий проєкт будівництва, буде Звіт з ОВД та Висновок з ОВД. Чи потрібно для того, щоб пройти експертизу проєкта, додатково розробляти до цього нового проєкту будівництва розділ ОВНС? ДБН А.2.2-1:2021 вимагає ОВНС, а не ОВД?

Документ | Нормативний акт, якій вимагає розроблення документу | Сфера оцінки впливу на довкілля |
ОВНС | Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" | ОВНС призначена для всебічної оцінки впливу в складі проєктної документації на нове будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт будівель і споруд будь-якого призначення та їх комплексів |
ОВД | Закон України "Про оцінку впливу на довкілля" | ОВД призначена для виявлення характеру, інтенсивності і ступеня небезпеки впливу будь-якого виду планованої господарської діяльності на стан довкілля і здоров’я населення. ОВД необхідно робити для цілого підприємства з урахуванням нового будівництва, розширення чи консервації та реорганізації. |
Основна відмінність між ОВНС та ОВД полягає в їхній спрямованості. ОВНС (оцінка впливу на навколишнє середовище) зосереджується на потенційному впливі проєкту на природне середовище, включаючи біоту, повітря, воду, ґрунт та ландшафти. З іншого боку, ОВД (оцінка впливу на довкілля) є більш широким аналізом, який також охоплює оцінку впливу проєкту на соціально-економічні аспекти, такі як здоров’я людини, культурна спадщина та економічна діяльність.
Вибір між ОВД та ОВНС залежить від конкретного контексту, наявності ресурсів, обсягу та масштабу впливу на навколишнє середовище. Для проєктів з потенційно значними екологічними наслідками зазвичай потрібна ОВД. Для більш масштабних планів і політик, які можуть мати широкий спектр наслідків, більш доцільною є ОВНС.
ОВНС був обов’язковим розділом у складі проєктної документації на нове будівництво, розширення, реконструкцію та технічне переоснащення об’єктів промислового та цивільного призначення згідно з положеннями ДБН А.2.2-3–2014. Також для об’єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, та об’єктів, які підлягають ОВНС у транскордонному контексті, необхідно було включати до проєкту результати ОВНС (матеріали оцінки та звіти про оцінку й громадське обговорення) згідно зі ст. 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» в редакції до 23 травня 2017 року.
Згідно з п. 36 ст. 25 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» були внесені певні зміни, зокрема абзац третій статті 31 був викладений в такій редакції: «До проектної документації на будівництво об’єктів, що підлягають оцінці впливу на довкілля згідно з Законом України «Про оцінку впливу на довкілля», додаються результати оцінки впливу на довкілля».
Для об’єктів, що підлягають оцінці впливу на довкілля, розробляється звіт з оцінки впливу на довкілля. За наявності звіту з оцінки впливу на довкілля матеріали (розділ) оцінки впливів на навколишнє середовище у складі проектної документації не розробляються. У цьому випадку ОВД та ОВНС є тотожними.