Для подання заявки на видачу дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, чи потрібно, щоб ОВД містив актуальний опис відходів відповідно до Національного класифікатора? Оцінка впливу на довкілля, яку ми проводили, містить розділ про відходи, описані за класифікатором ДК 005-96. Чи потрібно підприємству оновлювати ОВД? Ми вже подавали заявку на видачу дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, але отримали відмову. Серед причин було зазначено: «Діяльність, оцінена висновком ОВД, повинна відповідати вимогам Закону (а саме: код відходів, операція з управління відходами тощо)». ОВД проводилося кілька років тому для планованої діяльності «Реконструкція каналізаційних очисних споруд», ще до ухвалення Закону України «Про управління відходами». Що робити в такій ситуації?

Порядок видачі, відмови у видачі, анулювання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19.12.2023 № 1328.
Для отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів суб’єкт господарювання подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері управління відходами (Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України), заяву про отримання дозволу, а також такі документи та відомості:
відомості про назву та код відходів згідно з Національним переліком відходів, відомості про їх склад та властивості, обсяги, для яких передбачається здійснення операції з оброблення;
відомості про наявність матеріально-технічної бази для здійснення операцій з оброблення відходів та код здійснення планованої операції відповідно до додатка 1 або 2 Закону України «Про управління відходами»;
відомості про питомі та граничні показники утворення відходів у технологічних процесах;
відомості про перелік та опис технологічних процесів, що застосовуються для здійснення операцій з оброблення відходів;
копія розпорядчого документа про призначення відповідальних осіб у сфері управління відходами;
відомості про наявність висновку з оцінки впливу на довкілля - у випадках, передбачених Законом України «Про оцінку впливу на довкілля».
Закон України «Про оцінку впливу на довкілля», який набув чинності 18 грудня 2017 року, встановлює правові та організаційні засади оцінки впливу на довкілля. Ця процедура спрямована на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорону навколишнього середовища, раціональне використання та відтворення природних ресурсів у процесі прийняття рішень щодо провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля. Види діяльності, що підлягають ОВД, визначені у частинах 2 та 3 статті 3 цього Закону.
Довідка
У статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» вказані наступні види планованої діяльності у сфері управління відходами:
об’єкти оброблення небезпечних відходів та об’єкти оброблення відходів, що не є небезпечними, потужністю 100 тонн на добу або більше (п. 8 ч. 2 ст. 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля»);
об’єкти оброблення відходів, що не є небезпечними, потужністю менше 100 тонн на добу (п. 11 ч. 3 ст. 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля»).
Водночас, пунктом 3 статті 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» встановлено, що висновки державної екологічної експертизи, одержані до введення в дію цього 5 Закону, зберігають чинність та мають статус висновку з оцінки впливу на довкілля.
6 листопада 2024 року на сайті Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України було оприлюднено роз’яснення щодо деяких питань отримання ліцензій на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами та дозволів на здійснення операцій з оброблення відходів.
Крім того, 21 листопада 2024 року Державна регуляторна служба надала лист із роз’ясненнями щодо питань ліцензування та дозвільної системи у сфері управління відходами. Лист додається у вкладеннях до відповіді.
Згідно з указаними роз’ясненнями, висновок державної екологічної експертизи або висновок ОВД може бути частиною документів, що подаються для отримання ліцензій на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами та дозволів на здійснення операцій з оброблення відходів, у таких випадках:
діяльність, оцінена у висновку державної екологічної експертизи або ОВД, не зазнала розширень та змін, передбачених пунктом 22 частини другої та пунктом 14 частини третьої статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля»;
висновок ОВД використовується для отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів протягом п’яти років із дня прийняття рішення про провадження планованої діяльності, за умови, що цей дозвіл не передбачає змін у діяльності або подовження строків її провадження;
рішення про провадження планованої діяльності було отримано до внесення змін до проєктної документації або законодавства, які вимагають змін екологічних умов, визначених у висновку ОВД;
висновок державної екологічної експертизи або ОВД містить необхідну інформацію щодо відповідності операцій управління відходами оновленому законодавству, класифікації відходів за Національним переліком відходів та мінімальних технологічних вимог до матеріально-технічної бази здобувача ліцензії відповідно до Ліцензійних умов.
Коментар експерта
Отже, висновок з оцінки впливу на довкілля є невід’ємною частиною пакету документів для отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів. При цьому у висновку діяльність з управління відходами має бути описана відповідно до вимог Закону України «Про управління відходами» (зокрема, код відходів, операції з управління ними тощо).
У вашому випадку додавання до пакету документів висновку ОВД є некоректним, оскільки описана у звіті діяльність з управління відходами не відповідає чинному законодавству, а саме Закону України «Про управління відходами». У такому разі необхідно отримати новий висновок ОВД для діяльності з управління відходами відповідно до пункту 8 частини 2 або пункту 11 частини 3 статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».