15 грудня 2024 року поблизу Керченської протоки внаслідок аварії танкерів «Волгонефть-212» та «Волгонефть-239» за повідомленням медіа стався значний витік мазуту, що створює загрозу масштабної екологічної катастрофи в акваторії Чорного моря.
Попередня інформація свідчить, що причиною аварії стали недотримання російською стороною технічних вимог до безпеки мореплавства, зокрема використання річкових суден у відкритому морі в умовах шторму. Це є наслідком зневажливого ставлення росії до міжнародних стандартів безпеки, що є типовим для агресора.
За інформацією Українського наукового центру екології моря, витік мазуту матиме катастрофічні наслідки для морської екосистеми, зокрема загибель планктону, отруєння риб, морських птахів та інших живих організмів через токсичний вплив нафтопродуктів; забруднення донних відкладень та прибережних зон, що є середовищем існування багатьох видів морської флори і фауни; порушення харчових ланцюгів, що призведе до довгострокових змін у біорізноманітті регіону. Деякі постраждалі види можуть потребувати десятиліть для відновлення.
Витік мазуту внаслідок аварії російських танкерів не є випадковістю, а ще одним підтвердженням безвідповідальності росії у ставленні до природи. Це не перший випадок, коли країна-агресор проявляє повну байдужість до всього, що становить цінність для вільного світу.
Україна вже зафіксувала понад 6800 злочинів російських окупантів проти довкілля і 3,1 трлн грн збитків від їхньої агресії. Злочини проти довкілля, які супроводжують агресивні дії росіян в Україні, відображають повне нехтування принципами сталого розвитку, екологічної безпеки та міжнародного права.
Для оцінки збитків, завданих морській екосистемі внаслідок аварії танкерів, за дорученням Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України Світлани Гринчук, фахівці Міндовкілля, Українського наукового центру екології моря та ДЕІ працюють над моделюванням наслідків надзвичайної події та здійснюють збір даних про масштаби забруднення. Також готуються звернення до відповідних природоохоронних комісій та конвенцій.
Цей інцидент підкреслює необхідність посилення міжнародного контролю за дотриманням стандартів безпеки судноплавства та тиску на російську федерацію для запобігання забрудненню морського середовища в майбутньому. Росію необхідно змусити відшкодувати завдані збитки.