Онлайн-консультант еколога підприємства
E-журнал
Фільтр:
Всі
Водокористування
Екологічний контроль і нагляд
Сплата екологічного податку
Надрокористування
Організація екологічної служби
Охорона атмосферного повітря
Управління відходами
Ресурсозбереження
Система екологічного менеджменту
Інші
Оцінка впливу на довкілля (ОВД)
Інвентаризація зелених насаджень
Екологічне маркування
Анонім
17.09.2024
Реформа зменшення та контролю промислового забруднення: досвід Європейського Союзу

16 липня 2024 року Верховна Рада України прийняла євроінтеграційний Закон «Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення». Він імплементує окремі глави Директиви 2010/75/ЄС. Менш ніж за рік положення Закону набудуть чинності й нові європейські правила почнуть поступово впроваджуватися в Україні.

Як проходили цей шлях країни Європейського Союзу?

Вже понад десятиліття у ЄС діє Директива 2010/75/ЄС про промислові викиди. Однак процес екологічної модернізації європейських підприємств почався ще раніше.

75-та Директива була прийнята у листопаді 2010 року та замінила собою цілу низку попередніх документів. Адже у ЄС  формування та вдосконалення законодавства про зменшення та контроль промислового забруднення відбувається безперервно. Європейські чиновники, бізнес та громадськість перебувають у постійному діалозі, а підприємства працюють в умовах перманентного посилення екологічних вимог і стандартів.

Відтак, коли з’явилася Директива 2010/75/ЄС, країнам-членам не потрібно було приймати нове для себе законодавство, достатньо було внести зміни в чинне. 

Звичайно, у ЄС національне законодавство у сфері промислового забруднення відрізняється від країни до країни, але не суттєво. Ці відмінності здебільшого стосуються лише підходів до адміністрування – наприклад, щодо визначення органів, які видають інтегровані довкіллєві дозволи. 

Загалом станом на 2015 рік в ЄС було видано 51 615 інтегрованих довкіллєвих дозволів. Більшість з них – ще у 1999-2007 роках на основі Директиви 96/61/ЄС щодо всеохоплюючого запобігання і контролю забруднень.

Результати такої політики ЄС вражаючі. З 2004 по 2022 рік великі спалювальні установки в ЄС зменшили викиди діоксиду сірки і пилу на 92%, а діоксиду азоту на 70%. Причому таке скорочення викидів досягнуто одночасно з економічним зростанням!

Показовим для нас є досвід Чехії, яка, як і Україна, прийняла закон про інтегрований контроль промислового забруднення ще до свого вступу в ЄС – у 2002 році. Це суттєво спростило подальшу адаптацію національного законодавства. 

Міністерство охорони навколишнього середовища Чехії допомагає бізнесу долати виклики, пов’язані з впровадженням Директиви 2010/75/ЄС. Наприклад, надає операторам та посадовцям, які видають дозволи, методичні рекомендації щодо коректного обґрунтування відступів. Відповідно до цих рекомендацій було надано відступи для 35 підприємств, переважно з енергетичного та опалювального секторів, а також склоробної галузі. Тобто відступи отримало 2% підприємств, які мають інтегровані довкіллєві дозволи в Чеській Республіці.

Важливим для України є й європейський досвід фінансування екомодернізації підприємств. Фінансування природоохоронних заходів у ЄС здійснювалося не лише за рахунок власних ресурсів промисловості чи кредитних коштів, але і за сприяння різноманітних фондів ЄС та відповідних національних фондів країн-членів Європейського Союзу. 

Важливо також розуміти, що екологічні проєкти в країнах ЄС часто реалізовувались паралельно з реконструкцією, модернізацією та переоснащенням основного обладнання. Тому іноді важко виокремити суто екологічну компоненту в таких інвестиціях. 

Такий досвід слід взяти до уваги і українському бізнесу. Адже реконструкція та переобладнання за європейськими екологічними стандартами має більше шансів на залучення міжнародного фінансування. Ухвалення європейського довкіллєвого законодавства в Україні ще більше посилило ці можливості.

Також нагадуємо, що в Україні вже другий рік реалізується грантова програма Товариства міжнародного співробітництва (GIZ) ГмбХ, яка фінансується Урядом Німеччини. В рамках цієї програми перші українські підприємства отримують грантові кошти в розмірі до 2 млн євро для співфінансування проєктів з екологічної модернізації.

Джерело: Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України