Онлайн-консультант еколога підприємства
E-журнал
Фільтр:
Всі
Водокористування
Екологічний контроль і нагляд
Сплата екологічного податку
Надрокористування
Організація екологічної служби
Охорона атмосферного повітря
Управління відходами
Ресурсозбереження
Система екологічного менеджменту
Інші
Оцінка впливу на довкілля (ОВД)
Інвентаризація зелених насаджень
Екологічне маркування
Анонім

Чи має право ДЕІ здійснювати планові та позапланові заходи державного контролю?

На запитання відповідає
Шутяк Софія Володимирівна,
адвокат, заступник голови комітету земельного, аграрного та довкілевого права НААУ

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 № 303, за загальним правилом припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64.

Однак існують винятки.

За наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України протягом періоду воєнного стану дозволити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах. До таких загроз можна віднести дії підконтрольних суб’єктів із порушення природоохоронного законодавства.

Відповідно до Порядку взаємодії між органами прокуратури, Національної поліції України, Служби безпеки України, уповноваженими органами державного нагляду (контролю), державними спеціалізованими установами під час виявлення та здійснення досудового розслідування кримінальних правопорушень проти довкілля, метою якого є забезпечення:

  • взаємного інформування про виявлені порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища та результати їх розгляду;
  • направлення державними органами у сфері охорони навколишнього природного середовища матеріалів (їх копій) заходів державного нагляду (контролю), які містять ознаки кримінального правопорушення, до органів поліції, Служби безпеки України;
  • залучення спеціалістів органів державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, судових експертів державних спеціалізованих установ;
  • розгляду інших питань, що виникають при виконанні органами поліції, Служби безпеки України, прокуратури та іншими державними органами покладених на них завдань.

Довідка

Орган державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, його службова (посадова) особа у разі виявлення при здійсненні повноважень діяння у сфері охорони навколишнього природного середовища, яке містить ознаки кримінального правопорушення, зобов'язані невідкладно, але не пізніше трьох робочих днів з часу оформлення матеріалів заходу нагляду (контролю) уповноваженою службовою особою органу державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, надіслати територіальному органу поліції або Служби безпеки України за місцем вчинення кримінального правопорушення та з урахуванням підслідності, передбаченої ст. 216 Кримінально-процесуального кодексу України, повідомлення про вчинення кримінального правопорушення.

Якщо захід державного нагляду (контролю) проводиться центральним органом державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища або його службовою (посадовою) особою, таке повідомлення згідно з підслідністю направляється до центрального органу управління Національної поліції України або Центрального управління Служби безпеки України.

Якщо захід державного нагляду (контролю) проводиться територіальним, регіональним (міжрегіональним) підрозділом або його службовою (посадовою) особою, таке повідомлення направляється згідно з підслідністю до територіального органу поліції або регіонального (міжрегіонального) органу Служби безпеки України.

З огляду на наведене, для запобігання участі у злочинах у сфері охорони довкілля, Міндовкілля, керуючись ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», може та повинне приймати рішення про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у разі виникнення загрози, що негативно впливає на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, охорону навколишнього природного середовища та безпеку держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України. Зокрема, позапланові заходи можуть проводитися на підставі:

  • подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
  • виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб’єктом господарювання у документі обов’язкової звітності, крім випадків, коли суб’єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов’язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов’язаний повідомити суб’єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п’яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;
  • перевірка виконання суб’єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
  • звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

Важливо

У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи територіального органу державного нагляду (контролю) зобов’язані пред’явити керівнику чи уповноваженій особі суб’єкта господарювання — юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі — підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб’єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб територіального органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред’явили документи, передбачені цим абзацом.

  • неподання суб’єктом господарювання документів обов’язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
  • доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання у відповідній сфері у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
  • настання аварії, пожежі, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання;
  • за рішенням суду;
  • звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства у випадках, коли право на подання такого звернення передбачено законом.
  • Під час проведення позапланового заходу з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов’язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Важливо

Фізичні особи та посадові особи органів місцевого самоврядування, які подали безпідставне звернення про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства, несуть відповідальність, передбачену законом. Повторне проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю), забороняється.

Збереження екологічної безпеки є особливою цінністю в Україні, а уповноважений орган не має права ігнорувати жодного випадку повідомлення про наявність ризиків для довкілля та здоров’я людей (складних екологічної безпеки).

Коментар експерта

Міндовкілля спільно з ДЕІ наділені достатніми повноваженнями для виявлення загроз, що мають негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України протягом періоду воєнного стану та приймати рішення про вжиття належних заходів позапланового контролю.

Щодо планового контролю.На сайті Державної екологічної інспекції України розміщені листи роз’яснення, які вказують на проведення планових заходів контролю територіальних громад та ЦОВВ, оскільки такі не є суб’єктами господарювання. Однак у цьому випадку ДРС суперечить самій собі, оскільки вона посилається на Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», який передбачає контроль саме за суб’єктами господарювання. Відповідно до цього закону, органи місцевого самоврядування є контролюючим органом, а не органом, який перевіряють.

Коментар експерта

З огляду на наведене вище, хочу зазначити, що лише через заходи контролю ДЕІ встановлює факти порушення природоохоронного законодавства, а також факти його дотримання. Існує презумпція дотримання усіма суб’єктами господарювання та органами влади вимог природоохоронного законодавства під час розпорядження та використання природних ресурсів. Тому мене дивують постійні заклики до непроведення перевірок, які, як у воєнний, так і в мирний час, здійснюються лише у разі наявності об’єктивних підозр про порушення природоохоронного законодавства. Відповідно, Міндовкілля має право приймати рішення про проведення позапланових та планових заходів контролю, оскільки це є необхідним інструментом для забезпечення належного впровадження екологічних політик.