Онлайн-консультант еколога підприємства
E-журнал
Фільтр:
Всі
Водокористування
Екологічний контроль і нагляд
Сплата екологічного податку
Надрокористування
Організація екологічної служби
Охорона атмосферного повітря
Управління відходами
Ресурсозбереження
Система екологічного менеджменту
Інші
Оцінка впливу на довкілля (ОВД)
Інвентаризація зелених насаджень
Екологічне маркування
Анонім

Підприємство займається виготовленням меблів і має дозвіл на викиди. Теплову енергію для виробництва отримує від сусідньої котельні. Під час виробничого процесу виникають обрізки хімічно необробленої деревини та обрізки плити МДФ, які можна використовувати для отримання теплової енергії. У зв'язку з цим розглядається можливість придбання котла-утилізатора. Чи необхідно підприємству пройти процедуру оцінки впливу на довкілля (ОВД), і які документи повинно мати підприємство під час експлуатації цього котла?

На запитання відповідає
Тимошенко Марина Євгенівна,
екологічний аудитор, інженер з охорони навколишнього середовища промислового підприємства, консультант з питань охорони довкілля

Використання відходів переважно як палива чи в інший спосіб для виробництва енергії належить до операцій з відновлення відходів, відповідно до переліку операцій з відновлення відходів Додатка 2 до Закону України «Про управління відходами» від 20.06.2022 №2320-IX (далі – ЗУ № 2320-IX).

Згідно з ст. 1 ЗУ № 2320-IX:

Визначення терміна

Відновлення відходів – операція, у результаті якої відходи використовуються для корисних цілей, замінюючи матеріали, які мали бути використані для виконання певної функції або які підготовлені для виконання цієї функції на підприємстві чи в іншій господарській діяльності.

Операції з відновлення або видалення відходів,  включаючи підготовку відходів до таких операцій, відповідно до п. 23 ст. 1 ЗУ № 2320-IX, вважаються обробленням відходів.

Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 16 ЗУ № 2320-IX утворювачі відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, зобов’язані обробляти відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, або передавати їх для оброблення суб’єктам господарювання у сфері управління відходами, які мають такий дозвіл.

Ч. 2 ст. 41 ЗУ № 2320-IX конкретизує зобов’язання суб’єкта господарювання щодо отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів до початку своєї діяльності зі здійснення операцій з оброблення відходів.

Для отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, суб’єкт господарювання, відповідно до ч. 2 ст. 42 ЗУ №2320-IX, подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері управління відходами, заяву про отримання дозволу, до якої додаються документи та відомості, передбачені цією статтею, а саме:

  • відомості про назву та код відходів згідно з Національним переліком відходів, відомості про їх склад та властивості, обсяги, для яких передбачається здійснення операції з оброблення;
  • відомості про наявність матеріально-технічної бази для здійснення операцій з оброблення відходів та код здійснення планованої операції відповідно до додатка 1 або 2 цього Закону;
  • відомості про питомі та граничні показники утворення відходів у технологічних процесах;
  • відомості про перелік та опис технологічних процесів, що застосовуються для здійснення операцій з оброблення відходів;
  • копія розпорядчого документа про призначення відповідальних осіб у сфері управління відходами;
  • відомості про наявність висновку з оцінки впливу на довкілля - у випадках, передбачених Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» від 23.05.2017 № 2059-VIII  (далі – ЗУ№ 2059-VIII)*.

Важливо

*Зверніть увагу, що до видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля увійшли усі без виключення об’єкти оброблення відходів, що не є небезпечними (п. 8 ч. 2 ст. 3 та п. 11 ч. 3 ст. 3 ЗУ № 2059-VIII).

Визначення терміна

Об’єкт оброблення відходів — установка, інженерна споруда або інший об’єкт, що використовується для здійснення операцій з відновлення або видалення відходів (п. 20 ст. 1 ЗУ № 2320-IX).

Таким чином, для того, щоб здійснювати свою діяльність у правовому полі у сфері управління відходами, суб’єкт господарювання, відповідно до вимог ЗУ № 2320-IX, повинен отримати 2 дозвільні документи:

  1. Висновку з оцінки впливу на довкілля.
  2. Дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів.

Згідно з ч. 1 ст. 41 ЗУ № 2320-IX порядок видачі, відмови у видачі, анулювання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів затверджується Кабінетом Міністрів України. Цей порядок досі є незатвердженим, що унеможливлює процес отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів.

Також не слід забувати, що процес експлуатації твердопаливного котла (котла-утилізатора) супроводжується викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря, тому перед початком експлуатації обладнання необхідно отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі – Дозвіл на викиди).

Для одержання Дозволу на викиди суб’єкт господарювання подає до  уповноваженого органу:

  • заяву;
  • документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин в паперовій та/або електронній формі;
  • відомості, що підтверджують факт та дату опублікування в місцевих друкованих засобах масової інформації повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди;
  • відомості щодо наявності висновку з оцінки впливу на довкілля, в якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, яка згідно з вимогами ЗУ № 2059-VIII підлягає оцінці впливу на довкілля*;
  • повідомлення обласної, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища про наявність або відсутність зауважень громадськості щодо видачі суб’єкту господарювання дозволу на викиди, що надається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

 

*Якщо вид діяльності суб’єкта господарювання належить до 1 або 2 категорії видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля, наведених у ст. 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» від 23.05.2017 № 2059-VIII, то у разі розширення та зміни, включаючи перегляд або оновлення умов провадження планованої діяльності, встановлених (затверджених) рішенням про провадження планованої діяльності або подовження строків її провадження, реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, перепрофілювання діяльності та об’єктів, крім тих, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України, такий об’єкт підлягає оцінці впливу на довкілля.

Важливо

Таким чином, до вже вище перелічених дозвільних документів додається ще один – дозвіл на викид.