Онлайн-консультант еколога підприємства
E-журнал
Фільтр:
Всі
Водокористування
Екологічний контроль і нагляд
Сплата екологічного податку
Надрокористування
Організація екологічної служби
Охорона атмосферного повітря
Управління відходами
Ресурсозбереження
Система екологічного менеджменту
Інші
Оцінка впливу на довкілля (ОВД)
Інвентаризація зелених насаджень
Екологічне маркування
Анонім

Надайте роз'яснення щодо процедури отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.  Також опишіть процедуру затвердження звіту з інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин стаціонарними джерелами підприємства. Також вкажіть процедуру публікації інформації у газеті та проведення громадських слухань, включаючи вид і строки проведення кожного з цих заходів.

На запитання відповідає
Шупик Юлія Миколаївна,
еколог, розробник екологічної документації

Коментар експерта

Дозвільний орган — Міндовкілля та обласна, Київська, Севастопольська міська держадміністрація, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, що здійснюють видачу дозволів на викиди.

Об'єкт — одне або кілька стаціонарних джерел викидів, з яких надходить в атмосферне повітря забруднююча речовина або суміш таких речовин, що розташовані на одному промисловому майданчику та експлуатуються одним суб’єктом господарювання.

Суб'єкт господарювання — фізична або юридична особа, яка керує або контролює устаткування, в тому числі особа, якій згідно з законодавством передані права володіти та користуватися устаткуванням, а також забезпечувати його технічне функціонування.

Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі — дозвіл на викиди) — це документ дозвільного характеру у сфері охорони атмосферного повітря, який надає право суб’єктам господарювання експлуатувати об’єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші.

Відповідно до ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», умовно, усі об’єкти, що здійснюють викиди до атмосферного повітря поділяються на три групи:

  • до першої групи належать об’єкти, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування;
  • до другої групи належать об’єкти, які взяті на державний облік і не мають виробництв або технологічного устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування;
  • до третьої групи належать об’єкти, які не належать до першої і другої груп.

Важливо

Видача дозволу на викиди може здійснюватися у паперовій формі (через Центри надання адміністративних послуг) або в електронній формі (через платформу «ЕкоСистема»).

Процедура отримання дозволу на викиди виглядає наступним чином:

1. Проведення інвентаризації стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, за результатами якої готується Звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин.

Інструкція про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затверджена Наказом Мінприроди від 10.02.1995 № 7.

Інвентаризація включає в себе характеристику технології, газоочисних установок з точки зору утворення і відведення забруднюючих речовин, визначення параметрів стаціонарних джерел викидів, а також характеристику неорганізованих джерел.

При інвентаризації використовуються матеріали:

  • прямих методів вимірів, які основуються на проведенні безпосередніх інструментальних вимірів;
  • розрахункових методів;
  • матеріали технологічного регламенту та проектних показників.

 

2. Розробка документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди. Інструкція про загальні вимоги до оформлення таких документів, затверджена Наказом Мінприроди від 09.03.2006 № 108.

Важливо

Склад документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, залежить від ступеня впливу об'єкта на забруднення атмосферного повітря (перша, друга чи третє група).

Документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, виконуються з урахуванням вимог Державних санітарних правил охорони атмосферного повітря населених місць (від забруднення хімічними і біологічними речовинами), затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 09.07.97 № 201 (далі — ДСП-201-97) та Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 19.06.96 № 173 (далі — ДСП-173-96).

3. З метою інформування громадськості, суб’єкт господарювання має опублікувати у засобах масової інформації повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди. Вимоги до складу повідомлення визначені п. 16 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення робіт, пов’язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку суб’єктів господарювання, які отримали такі дозволи» від 13.03.2002 № 302:

Норма закону

«Повідомлення про намір повинно містити загальну інформацію про отримання дозволу для ознайомлення з нею громадськості:

  • повне та скорочене найменування суб’єкта господарювання;
  • ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ;
  • місцезнаходження суб’єкта господарювання, контактний номер телефону, адресу електронної пошти суб’єкта господарювання;
  • місцезнаходження об’єкта/промислового майданчика;
  • мету отримання дозволу на викиди;
  • відомості про наявність висновку з оцінки впливу на довкілля, в якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, яка згідно з вимогами Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягає оцінці впливу на довкілля;
  • загальний опис об’єкта (опис виробництв та технологічного устаткування);
  • відомості щодо видів та обсягів викидів;
  • заходи щодо впровадження найкращих існуючих технологій виробництва, що виконані або/та які потребують виконання;
  • перелік заходів щодо скорочення викидів, що виконані або/та які потребують виконання;
  • дотримання виконання природоохоронних заходів щодо скорочення викидів;
  • відповідність пропозицій щодо дозволених обсягів викидів законодавству;
  • адресу обласної, Київської, Севастопольської міської держадміністрації, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, до якої можуть надсилатися зауваження та пропозиції громадськості щодо дозволу на викиди;
  • строки подання зауважень та пропозицій.»

Протягом 3 робочих днів після публікації повідомлення, суб’єкт господарювання повинен:

  • надати електронну версію повідомлення для подальшого його публічного розміщення на офіційних веб-сайтах до місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування (на території де розташований об’єкт) та до Міндовкілля;
  • надати електронну версію повідомлення та інформацію про одержання дозволу для ознайомлення з нею громадськості, яка є частиною документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів до обласної, Київської, Севастопольської міської держадміністрації, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.

 

Протягом 30 календарних днів з дня публікації повідомлення громадськість має право надати свої пропозиції та зауваження до відповідної обласної, Київської, Севастопольської міської держадміністрації, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища у письмовій або електронній формі.

У разі надходження пропозицій та зауважень обласні, Київська, Севастопольська міська держадміністрації, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим інформує про це суб’єкт господарювання протягом п’яти робочих днів після закінчення строку, встановленого для надання зауважень та пропозицій, та пропонують врахувати їх у документах для отримання дозволу на викиди або організувати проведення їх публічного обговорення.

Особливості проведення публічного обговорення визначені у Постанові Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку суб'єктів господарювання, які отримали такі дозволи» від 13.03.2002 № 302 (далі — Постанова № 302):

Норма закону

«Публічне обговорення проводиться не раніше ніж через 14 календарних днів та не пізніше 30 календарних днів з дня публікації суб’єктом господарювання повідомлення про їх проведення.

Організатором публічного обговорення є суб’єкт господарювання, який узгоджує дату, час, місце проведення та формат проведення публічного обговорення з обласною, Київською, Севастопольською міською держадміністрацією, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища протягом двох робочих днів з дня ініціювання суб’єктом господарювання узгодження.

Публічне обговорення у режимі відеоконференції з використанням відповідного програмного забезпечення, зокрема через Інтернет (онлайн-засідання), може проводитися за рішенням обласної, Київської, Севастопольської міської держадміністрації, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.

За результатами проведення публічного обговорення та з урахуванням пропозицій та зауважень громадськості щодо дозволу на викиди суб’єкт господарювання у разі потреби коригує документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, про що зазначає у заяві про отримання дозволу на викиди»

У разі відсутності зауважень та пропозицій громадськості обласна, Київська, Севастопольська міська держадміністрації, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища повідомляють про це суб’єкту господарювання та дозвільним органам протягом п’яти робочих днів після закінчення строку, встановленого для надання зауважень та пропозицій громадськості

Довідка

Сфера розповсюдження засобів масової інформації, у яких публікується повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди, повинна охоплювати адміністративно-територіальну одиницю, яка може зазнати впливу.

4. Механізм подання заяви та документів для отримання дозволу на викиди визначений Постановою № 302.

Відповідно до ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря»:

Норма закону

«Для одержання дозволу на викиди суб’єкт господарювання, об’єкт якого належить до першої групи, та суб’єкт господарювання, об’єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, подає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, або через центри надання адміністративних послуг, а суб’єкт господарювання, об’єкт якого належить до другої або третьої групи, - обласним, Київській, Севастопольській міським державним адміністраціям, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища або через центри надання адміністративних послуг:

  • документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин, оформлені відповідно до вимог, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, в паперовій та/або електронній формі;
  • відомості, що підтверджують факт та дату опублікування в місцевих друкованих засобах масової інформації повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди, із зазначенням адреси обласної, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, до яких можуть надсилатися зауваження громадських організацій та окремих громадян у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
  • відомості щодо наявності висновку з оцінки впливу на довкілля, в якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, яка згідно з вимогами Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягає оцінці впливу на довкілля;
  • повідомлення обласної, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища про наявність або відсутність зауважень громадськості щодо видачі суб’єкту господарювання дозволу на викиди, що надається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.»

Центр надання адміністративних послуг (якщо ця послуга надається через центр адміністративних послуг) та дозвільні органи протягом 2 робочих днів передають документи для отримання дозволу на викиди з дня їх надходження до Держпродспоживслужби (її територіальних органів). Держпродспоживслужба (її територіальні органи) протягом 10 робочих днів з дня надходження документів для отримання дозволу на викиди зобов’язана (зобов’язані) надати центру надання адміністративних послуг (якщо ця послуга надається через центр адміністративних послуг) або дозвільному органу висновок щодо можливості (неможливості) видачі дозволу на викиди поштовим відправленням, через електронний кабінет користувача або у порядку електронної інформаційної взаємодії. 

Дозвільний орган протягом 20 робочих днів з дня отримання заяви та документів для отримання дозволу на викиди розглядає їх та у разі відсутності підстав для відмови у видачі дозволу на викиди оформляє дозвіл на викиди згідно з додатком 1 в паперовій або в електронній формі. Дозвіл на викиди видається особисто або через центр надання адміністративних послуг (у разі, коли така послуга надається через центр надання адміністративних послуг) поштовим відправленням, через електронний кабінет користувача або у порядку електронної інформаційної взаємодії.

Дозвіл на викиди у разі видачі в паперовій формі заповнюється і підписується відповідальною посадовою особою дозвільного органу у двох примірниках та скріпляється печаткою.

Строк дії дозволу на викиди в залежності від групи:

Для суб’єкта господарювання, об’єкт якого належить до I групи, суб’єкту господарювання, об’єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи 7 років
Для суб’єкта господарювання, обєкт якого належить до II групи 10 років
Для суб’єкта господарювання, об’єкт якого належить до III групи Необмежений

 

Коментар експерта

Звертаю увагу, що 27.06.2023 Наказом Міндовкілля № 448 була затверджена нова Інструкція про вимоги до оформлення документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, яка скасувала необхідність розроблення та затвердження інвентаризації і дещо змінила склад та зміст документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів. З проєктом Наказу можна ознайомитися за посиланням.

Наказ Міндовкілля № 448 набуває чинності з моменту його опублікування, станом на сьогодні, офіційна публікація відсутня.