Онлайн-консультант еколога підприємства
E-журнал
Фільтр:
Всі
Водокористування
Екологічний контроль і нагляд
Сплата екологічного податку
Надрокористування
Організація екологічної служби
Охорона атмосферного повітря
Управління відходами
Ресурсозбереження
Система екологічного менеджменту
Інші
Оцінка впливу на довкілля (ОВД)
Інвентаризація зелених насаджень
Екологічне маркування
Анонім

Чи є термін виконання комплексу робіт для планів моніторингу викидів парникових газів, підготовки звітності викидів парникових газів згідно з вимогою ЗУ «Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів»? В разі не виконання в строк, які можуть бути накладені на підприємство штрафні або адміністративні санкції? Відповідно до яких нормативних документів необхідно на підприємстві виконувати моніторинг, звітність та верифікацію викидів парникових газів? Чи може контролюючий орган призупинити роботу підприємства, на якому ще не проведено моніторинг, звітність та верифікацію викидів парникових газів?

На запитання відповідає
Хоміч Людмила Вікторівна,
адвокат, екологічний аудитор

Правові та організаційні засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів регламентуються Законом України «Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів» (далі – Закон).

Довідка

Вказаний Закон було прийнято 12.12.2019 і введено в дію з 01.01.2021. Передбачалося, що протягом року будуть розроблені інституційні механізми для впровадження системи моніторингу, звітності та верифікації викидів (далі – МЗВ) парникових газів. При цьому, закон не мітить  перехідного періоду для проведення організаційних дій щодо впровадження МЗВ парникових газів на підприємстві.

Враховуючи викладене, підприємство (оператор) в режимі реального часу має реєструвати установку, розробляти план моніторингу та здійснювати інші дії.

Щодо штрафних санкцій, законодавець не деталізує порушення у сфері МЗВ парникових газів. В статті 19 Закону міститься загальне посилання, що особи, винні у порушенні цього Закону, несуть відповідальність згідно із законом.

Своєю чергою, з метою виконання вимог Закону Кодекс України про адміністративні правопорушення було доповнено ст. 916 «Порушення вимог законодавства у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів», яка передбачає штрафні санкції за:

  • невиконання обов’язку щодо державної реєстрації установки або внесення змін до записів Єдиного реєстру з моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів;
  • неподання плану моніторингу, плану моніторингу із змінами, звіту про вдосконалення, звіту оператора, що за результатами верифікації визнано задовільним, та верифікаційного звіту в установленому законодавством порядку;
  • надання верифікатору чи центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів, завідомо недостовірних чи неповних відомостей, пов’язаних із здійсненням оператором моніторингу викидів парникових газів;
  • невиконання затвердженого плану моніторингу, плану моніторингу із змінами – у вигляді  штрафу на фізичних осіб - підприємців від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700–5100 грн) і на посадових осіб – від п’ятдесяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850–1360 грн).


Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, тягне за собою накладення штрафу на фізичних осіб - підприємців від п’ятисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян  (8500–17000 грн) і на посадових осіб – від двохсот п’ятдесяти до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3400–6800 грн) з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на один рік.

Нормативне регулювання системи МЗВ викидів парникових газів забезпечується переліком документів, вказаних за посиланням.

Щодо призупинення діяльності підприємства. Прямої вимоги щодо можливості призупинення підприємства Закон не містить.

Водночас за ст. 12 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» господарська чи інші види діяльності, пов’язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Коментар експерта

Якщо дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами викидів передбачає вимоги до МЗВ викидів парникових газів, які не здійснюються, ризик призупинення діяльності наявний.